Warsztaty tematyczne

cropped-OTT-logo-2.png
REGULACJA EMOCJI A PRZYWIĄZANIE 

niedziela, 14.04.2019
W jaki sposób możemy regulować własną fizjologię? W jaki sposób zadbać o to, aby rodzina lub klasa szkolna optymalnie funkcjonowała jako całość, zapewniając najkorzystniejsze możliwości rozwoju wszystkim jej członkom?  Co wspólnego ma regulacja emocji z przywiązaniem i  socjalizacją? Co na temat regulacji emocji powinien wiedzieć rodzic, wychowawca i nauczyciel, i dlaczego?

Organizacja i finanse
Ilość uczestników: max. 20 osób
Koszt: 300 zł/os.
Ilość godzin: 6 godzin dydaktycznych plus przerwy
Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie 609 090 681 lub mailowo: ott_oddech@wp.pl

DYSOCJACJA

piątek, 15.02.2019

W jaki sposób potrafimy przetrwać jakieś traumatyczne zdarzenie? Co to jest dysocjacja i co wspólnego mają zaburzenia dysocjacyjne z traumą? Jaką wiedzę na temat dysocjacji powinien posiadać opiekun dziecka, które doświadczyło traumy? Co na temat dysocjacji powinien wiedzieć nauczyciel lub wychowawca i dlaczego?  Kiedy dysocjacja jest zdrowym mechanizmem obronnym a kiedy staje się zaburzeniem?

SOCJALNY UKŁAD NERWOWY – regulacja emocji z punktu widzenia Teorii Poliwagalnej Stephena Porgesa

sobota, 16.02.2019

W 1995 roku, amerykański naukowiec profesor Stephen Porges dokonał przełomowego odkrycia zauważając, że autonomiczny układ nerwowy funkcjonuje zupełnie inaczej niż można dzisiaj przeczytać w książkach do autonomii. W wyniku badań nad poligenezą człowieka oraz zachodzących w organiźmie procesów neuronalnych doszedł do wniosku, że układ przywspółczulny jest w części grzbietowej i brzusznej nerwu błędnego podzielony na dwie części spełniające dwie różne funkcje. Dzięki jego odkryciu można wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka. Układ nerwowy człowieka wrażliwy jest nie tylko na informacje płynące ze środowiska oraz dostrzeganie stresu i zagrożenia, ale potrafi również w przewidywalnej kolejności szybko reorganizować się. Odkrycie Porgesa zmusza nas do spojrzenia na niebezpieczne zachowania socjalne z innej perspektywy. Podkreśla, że zakres zachowań społecznych ograniczany jest przez stan fizjologiczny jednostki.

Teoria poliwagalna, bo tak nazwał swoje odkrycie, odgrywa ważną rolę w procesie leczenia traumy, zaburzeń autystycznych, chorób psychicznych, lęków, zaburzeń zachowania (deficyty uwagi i problemy z uczeniem się) oraz innych, mających wpływ na jakość życia wielu rodzin.

TRAUMA I PAMIĘĆ

niedziela, 25.11.2018

W momencie kiedy do rodziny adopcyjnej trafia dziecko, szczególnie maleńkie, często mówi się, że „ono i tak nic nie pamięta a nawet jeśli, to zapomni”.  Nic  bardziej  mylnego!  Mózg i ciało  nic  nie zapominają. Ważne i istotne z punktu widzenia przetrwania gatunku doświadczenia zapamiętywane są, niezależnie od wieku, w niedostępnej dla naszej świadomości tak zwanej pamięci proceduralnej. Co to oznacza i dlaczego wiedza o tym rodzaju zapamiętywania i uczenia się jest w kontekście traumy tak bardzo istotna? Dlaczego trauma nie pozwala o sobie zapomnieć? Co i jak „zapamiętuje” mózg a co i jak ciało?